546 barnehager, skoler og mottak har tatt i mot Bravo Intro i 2022

Fra april til desember 2022 har seks ulike sparebankstiftelser og banker vært med på å finansiere prosjektet “Velkommen til oss” med utdeling av språkmateriellet Bravo Intro inkl. videokurs. Vi takker Sparebankstiftelsen Sparebanken Sør, Sparebankstiftelsen DNB, Sparebankstiftelsen SR-Bank, Sparebankstiftelsen SpareBank 1 Nord-Norge, Sparebanken Vest og Sparebanken Møre som har gjort det mulig for 546 barnehager, skoler og mottak å ta imot 970 gavepakker på norsk og ukrainsk. Vi gleder oss til å fortsette prosjektet og følge implementering, bruk og evaluering utover våren 2023.

Materiell på norsk og ukrainsk:  Ord- og bildekortene har norsk tekst på fremsiden, og på baksiden er det bilde, norsk og ukrainsk tekst, samt plass for å tilføye ord fra andre språk representert i barnegruppen.

I prosjektet ”Velkommen til oss!” har vi sammen med erfarne barnehager laget helt nye Bravo-kort med 100 begreper på norsk og ukrainsk. Bravo Intro er materiell til 20 samlingsstunder/20 økter med stasjonsarbeid, der vi på stasjonene i Bravo-runden gjør hverdagsbegrepene våre tilgjengelig på norsk og ukrainsk. Kategorier med begreper for inneaktiviteter, i garderoben, vi kommer og går, måltid og klær er noen eksempler. På baksiden av hvert kort er det laget plass til å tilføye andre språk dere har representert i barnegruppen. Ordene er valgt ut for å lette hverdagskommunikasjonen, støtte leken og gi innhold til rutinene og det som ellers skjer gjennom dagen.

Les mer om hvordan Avigo barnehage bruker materiellet.

Sparebankstiftelsen Sparebanken Sør er opptatt av – og ønsker å investere i tidlig innsats. Barna fra Ukraina vil trenge både pedagogisk støtte og hensiktsmessig materiell som senker språkbarrierer den første tiden og sikrer barnas språklige og sosiale utvikling, inkludering og et godt samarbeid med hjemmet. 

Fantastisk! Med Bravo Intro på ukrainsk demonstrerer Intempo hvordan en dynamisk sosial entreprenør og en Sparebankstiftelse sammen og på en effektiv måte kan bidra til å løse akutte utfordringer i samfunnet vårt.

- Rune Røiseland, daglig leder Sparebankstiftelsen Sparebanken SørVil dere være med i prosjektet og motta gavepakken?

Innholdet i Bravo Intro

Fysisk aktivitet: Bravo Intro kombinerer språk og fysisk aktivitet i en stasjonsbasert samlingsstund. På stasjonene får barna oppleve begreper med alle sansene og mellom stasjonene brukes aktivitetslykkehjulet for å bestemme aktiviteten for forflytning.

  • 100 ord - og bildekort på norsk og ukrainsk

  • Ordliste

  • Ukeplaner

  • Aktivitetslykkehjul

  • 10 blanke kort

  • Rød tusj

Bravo Intro er materiell til 20 stasjonsbaserte samlingsstunder over fire uker. Omkring 100 grunnleggende begreper for hverdagskommunikasjon erfares med flere sanser i smågrupper sammen med en voksen. Hver stasjon varer i omtrent ett minutt før dere bruker aktivitetslykkehjulet og velger en fysisk aktivitet til neste stasjon. Leken er et supplement til annet språkarbeid som høytlesning, sang og samtale. Vår erfaring viser at Bravo-runden skaper et felles fokus og begrepene de blir kjent med legger grunnlaget for mer varierte samtaler og aktiviteter resten av dagen. Materiellet blir organisert i ukeplaner for enkel gjennomføring av Bravo-runden som barnehagene kjenner fra før eller som videokurset gir en innføring i. Bravo Intro har en egen modul i videokurset og Bravo-sjefer vil få veiledning på zoom gjennom prosjektet. 

Erfaring fra tidligere prosjekter

Fra 2016-2018 gjennomførte Intempo i samarbeid med Egmontfondet språkprosjektet Språksatsing for flyktningbarn i 40 barnehageavdelinger på Vestlandet. Erfaringene var så gode at «(...) kommunen søkte Stiftelsen SR-Bank Rogaland – og fikk innvilget midler til å videreføre satsingen i alle våre barnehager,» forteller Arild Tid Johannessen, barnehagekonsulent i Strand kommune.

Språksatsing for flyktningbarn - 2016-2018:: – Jeg føler de har blitt tryggere på å bruke de ordene de kan for å gjøre seg forstått. Det er mindre peiking, nå enn det var for noen måneder siden, de har kanskje fått mer selvtillit?, sier Thone-Heidi Hevrøy Rognstad, pedagogisk leder Varatun barnehage.

Fra 2018-2021 har vi også gjennomført flere “Inkluderende språksatsing”-prosjekter, bl.a. i Skiptvet kommune. Wenche Pedersen Dahl er spesialpedagog i Skiptvet kommune og hun ser Bravo-leken som et godt verktøy for flerspråklige barn som skal lære flere språk på samme tid, og for barn med ulike utfordringer knyttet til språk og samspill. – Bravo-leken er et verktøy der alle kan kjenne mestring og der alle kan delta. Bravo-leken gir visuell støtte på alt du gjør, i tillegg til at du bruker sansene. Det er også gøy, og det er kjempeviktig. Når det er noe som er spennende, er du mer åpen for læring, uten at du merker at du er i en læringssituasjon.

Tidlig innsats for barn med flyktningbakgrunn er viktig for å legge et godt grunnlag for både den språklige og sosiale kompetansen. Vår erfaring er at Bravo-leken bidrar til dette og kan gi barna en god start, sier Heidi Aabrekk i Intempo AS. Erfaringene vi har gjort har vi nå tatt med oss videre i arbeidet med Bravo Intro. Vi håper at barna gjennom de 20 samlingsstundene materiellet legger opp til kan få sanseopplevelser og førstehåndserfaring av begreper som er nyttige i deres hverdagskommunikasjon, for å støtte leken, rutinene og det som ellers skjer gjennom dagen, sier Elisabeth Hunnes i Intempo AS.

Hvorfor bruke Bravo Intro i samlingsstunden?

Søstre: Heidi Aabrekk og Elisabeth Hunnes driver Intempo AS sammen. Vi brenner for at alle barn skal få muligheten til å uttrykke seg både på norsk og på sitt eget morsmål. Slik kan vi bidra til sosial inkludering, språklig utvikling, reduksjon av konflikter i lek og legge et grunnlag for en utvikling som varer livet ut!

I Rammeplanen står det at personalet skal synliggjøre språklig og kulturelt mangfold, støtte barnas ulike kulturelle uttrykk og identiteter og fremme mangfold i kommunikasjon, språk og andre uttrykksformer.

Når du gjennomfører Bravo-runder med hverdagsbegreper i samlingsstunden

  •  inkluderer du alle barna

  • skaper du et felles fokus for resten av dagen

  • kan du leke med mindre grupper av gangen

  • gjør du språklig mangfold til en ressurs

  • inviterer du barna til å bruke begge språk aktivt

  • støtter du barnas hjerneutvikling ved å bruke alle sansene

  • introduserer du barna for begreper som hjelper dem til å uttrykke seg og sine behov, ønsker og følelser på ulike måter.

Ved å hjelpe barna til å bruke språket, støtter du deres relasjonsbygging, deltakelse i lek og gir dem et redskap til å løse konflikter. Samtidig får barna muligheten til å videreutvikle sin begrepsforståelse og bruke et variert ordforråd. Dersom du i tillegg deler ut ukens begreper på begge språk oppmuntrer du til samarbeid om språkstimulering med foreldrene.