Berit fra Mobarn Røsandåsen barnehage er "Høstens Bravo-sjef"!
I Mobarn Røsandåsen barnehage på Averøya er Bravo-leken godt innarbeidet i hverdagen. Berit Ellingvåg ble kåret til Høstens Bravo-sjef, etter nominasjon fra kollegaer og styrer, for sitt engasjement og arbeidet hun gjør for språk og lek i barnehagen.
Kollegaene og styrer beskriver henne som en brennende engasjert Bravo-sjef som planlegger og gjennomfører samlinger på en måte som virkelig treffer barna. Hun gir det lille ekstra hver eneste dag og sørger for at Bravo-leken er godt forankret i hele barnehagen. Barnehagen startet med Bravo-leken høsten 2024, etter å ha vunnet Bravo-materiell i en konkurranse. Siden den gang har de gjennomført Bravo-samlinger både høst og vår.
Driver Bravo-arbeidet for hele barnehagen
– Hos oss leker vi Bravo-leken på tre av fire avdelinger, forteller Berit. – Det gir oss en felles struktur og et felles språk på tvers av avdelingene. Det er de minste barna som leker, avdelingene med 1-åringer, 2-åringer og 2-3-åringene. Berit har ansvar for Bravo-arbeidet på sin egen avdeling, men støtter også de andre avdelingene aktivt.
Berit samler konkreter, gjør klart materiell og legger til rette for at det skal være enkelt å gjennomføre daglige samlinger i en travel hverdag. Hun forbereder neste uke på fredag ettermiddag.
– Da finner jeg frem kortene for kommende uke, setter dem i stativet og legger konkreter klare i en eske ved siden av. Da er alt klart når vi starter.
Faste rutiner som barna kjenner igjen
Bravo-samlingene gjennomføres daglig, som regel mellom klokken 09.00 og 09.30.
– Når vi kommer inn på avdelingen med Bravo-materiellet, kommer barna løpende. De viser veldig tydelig at dette er noe de liker å være med på, forteller Berit.
Barna setter seg på gulvet inne på «Bravo-rommet», og samlingene har en fast og gjenkjennelig struktur. De starter med bildekort av hvert enkelt barn med deres forbokstav på. På baksiden av kortet er det er dyr med samme forbokstav som barnet. Samlingen begynner alltid med navnesangen, og deretter teller de hvor mange barn som er til stede.
Med de yngste barna bruker de sang i stedet for fysisk aktivitet mellom stasjonene, siden ikke alle kan gå selv.
– Vi tilpasser alltid etter barnegruppen. Det viktigste er at det fungerer for barna.
Kompetanseløft for kollegaene
Berit bruker Bravo-leken som en naturlig del av sin pedagogiske praksis og deler raust av erfaringene sine. Hun har ledet Bravo-økter på plandager, hvor hun gir en gjennomgang for hele personalgruppen.
Kollegaer og styrer trekker frem at hun byr på seg selv, er motiverende og hjelpsom, og setter andre ansatte trygt inn i arbeidet. På denne måten bidrar hun til kompetanseløft og utviklingsarbeid i hele barnehagen.
Bravo-leken synlig for foreldrene
Berit er også opptatt av å involvere foreldrene i språkarbeidet. Informasjon om Bravo-leken henger synlig i garderoben, og barnehagen har gjennomført Bravo-samling på foreldremøte.
– Det fikk vi veldig gode tilbakemeldinger på. Foreldrene syntes det var fint å få se hvordan vi jobber med språk i praksis.
Flere foreldre har også fortalt at barna kjenner igjen ord og begreper hjemme.
– Det er artig å høre at barn på 1–2 år kjenner igjen bokstaven sin når de ser den i andre sammenhenger.
Konkreter er avgjørende
Noe av det Berit er aller tydeligst på, er betydningen av konkreter.
– Vi ser at vi må ha konkreter i hver samling. Hvis ikke blir det ikke like kjekt for barna. Konkretene gjør at de forstår sammenhengen mellom bilde og virkelighet.
Hun trekker frem smaksprøver som et godt eksempel, særlig når temaet er grønnsaker eller mat.
Et enkelt, men viktig råd
Når Berit blir spurt om sitt beste Bravo-tips til andre, er svaret tydelig:
– Vær engasjert når du har samlingen. Da blir det spennende for barna også.
I Intempo er vi både stolte av og veldig imponert av alle de dyktige Bravo-sjefene som hver dag gjør en forskjell for barnas språkutvikling rundt om i landet. Nominasjonen som Høstens Bravo-sjef er en tydelig anerkjennelse av innsatsen Berit legger ned hver dag for barnas språk, trygghet og mestring, og for arbeidet hun gjør for hele barnehagen.