Mer mestring, mer inkludering: Slik fungerer Bravo i praksis
– Det er eit fint pedagogisk opplegg, me har felles ord me øver på, utvidar vokabularet, gjer oss medvitne på å nytte det me ser og gjer på, til å implementere fleire og andre typar ord, forteller Randi Håland, mor til et av barna i prosjektet.
Foreldre og fagpersoner i Hordaland, Rogaland og Agder har nå vært med i prosjekt “Mestring og inkludering” i et halvt år og følger opp enkeltbarn med forsinket språkutvikling og i flere tilfeller også barnegruppen de er en del av. Deltakerne har fått Bravo-materiell og videokurs til bruk hjemme og i barnehage eller skole, og vi ser at Bravo-leken nå brukes aktivt i hverdagen hos de aller fleste. Alderen på barna spenner helt fra de aller minste på ett år og opp til elever i ungdomsskolen.
Vi har nå gjennomført oppstartsevalueringen for Mestring og Inkludering 2, og det er tydelig at mange har kommet godt i gang med Bravo-leken og har skapt fine øyeblikk allerede.
Tilbakemeldingene viser entusiasme for prosjektet. De voksne melder om engasjerte barn som etterspør Bravo-leken, mestrer nye ord og begreper, og viser stor glede når de deltar. Mange trekker frem at Bravo-leken skaper struktur, morsom læring og styrker både språk og inkludering. Flere rapporterer også at flerspråklige barn og barn som bruker ASK kommer spesielt godt inn i aktiviteten, og at Bravo-leken gir nye muligheter for felles lek.
Samtidig er det som regel noen utfordringer i oppstarten. Den vanligste handler om tid og organisering i en travel hverdag. Flere peker også på behov for egnet rom, jevn bemanning og mer støtte for å få med hele personalgruppen.
Disse utfordringene har vi erfaring med og vet at kan løses gjennom god forberedelse, fleksible gjennomføringspunkt og å kaste seg ut i det, heller enn å vente og se. Et egnet Bravo-sted, faste start- og sluttsignaler og god fordeling av ansvar i personalgruppen skaper bedre flyt. Flere barnehager forteller også at visuelle oversikter over hvem som deltar, og mer individuelt arbeid med enkelte barn, har gjort oppstarten både roligere og mer forutsigbar.
Alt i alt viser evalueringen en lovende start for prosjektet. Barna er nysgjerrige og engasjerte, og de voksne ser allerede positive effekter på språk, lek og inkludering. Når personalet får den støtten de trenger til organisering og tilpasning, får både barn og voksne et godt utgangspunkt for en trygg og utviklende prosjektperiode.
Tidlig i januar planlegger vi Bravo-veiledning for deltakerne i prosjektet, både på dag- og kveldstid. Følg med på nyhetsbrev for tidspunkt og invitasjon.
“Me ser at han blomstrar på det”
Randi Angelskår Håland er mor og deltaker i prosjektet Mestring og inkludering 2. Hjemme med sønnen sin bruker hun både Bravo-leken og Milla Says, og hun har allerede gjort seg noen verdifulle erfaringer med å kombinere de to verktøyene.
– Me synest det er spennande, trygt, det krev innsats og det er veldig lærerikt. Bravo-leken og teikn-til-tale utfyller kvarandre så godt. Det å bruke begge delar krev innsats. Begge verktøya treng tid og plass på kvar stasjon, og det krev at eg har tenkt litt over korleis stasjonen skal gjennomførast. Eg har gjort nokre tabbar, som å ikkje ha fått inn teikna i Milla Says tidsnok. Elles trur eg det finst mange måtar å kombinere dei to. Me har byrja med å vise korta frå Bravo-leken. Deretter har me vist videoane frå Milla Says og gjort teikna saman. Til slutt har me utforska konkretane med sansane og snakka om dei med ord/teikn. Seinare på dagen har me kikka på teikna i Milla Says og prata om dei. Me koplar òg fokusorda inn i førehandsvalde aktivitetar, men òg i frileik og ting me ser. Eg seier ikkje at det kjem gratis/utan innsats, men det er verdt det. Me ser at han blomstrar på det.
Det er eit fint pedagogisk opplegg, me har felles ord me øver på, utvidar vokabularet, gjer oss medvitne på å nytte det me ser og gjer på, til å implementere fleire og andre typar ord. Til dømes ordet «adjektiv», som har same teikn som teiknet me nyttar for «farge». Det er ikkje alle som treng teikn-til-tale, men for dei som gjer det er dette (Bravo-leken + Milla Says) ein veldig kjekk måte å jobbe på. Me har ikkje jobba så mykje med staving, men synest det var veldig kjekt å peike på bokstavane, vise teikna, leite etter bokstavar og lage ord. Me har jobba mykje med handformene til bokstavane. I teikn-til-tale er det veldig viktig fordi handformene vert brukte i så mange teikn. I stavinga vart det òg øving, men det vart både leiting, øving og leik. Det var veldig kjekt.
Stolt støttespiller
Gjennom flere år har Sparebankstiftelsen SR-Bank støttet ulike prosjekter hvor Intempo AS har fått dele ut gavepakker til barnehager og skoler. Dette er viktig for gruppen med barn som på denne måten kan få Bravo-leken som en del av sin hverdag.
«Sparebankstiftelsen SR-bank ser betydningen av gode prosjekter som bidrar til gode rammer for felleskap, inkludering og mestring. Språkutvikling er en viktig faktor for en positiv utvikling. Vi er en stolt støttespiller til Bravo- leken som kan bidra til at barnehagene er enda mer rustet til å redusere språkbarrierer.»
Ellen Instefjord, gave- og kommunikasjonssjef i SR-stiftelsen